Nim zaczniemy Powinneś zadać jedno mądre pytanie.
1. Do czego to jest potrzebne i gdzie się tego używa?
Na dobrą sprawę w życiu każdego studenta/studentki kierunków ścisłych przychodzi moment kiedy słyszy o wektorach własnych i wartościach własnych. Ja osobiście usłyszałem o wektorach własnych i wartościach własnych na wielu przedmiotach.
Między innymi na: algebrze i analizie liniowej, podstawach automatyki, procesach losowych i sterowaniu stochastycznym, identyfikacji procesów, nowoczesnych metodach teorii sterowania, sterowaniu cyfrowym, równaniach różniczkowych, geometrii różniczkowej.
Na sterowaniu świat się nie kończy. Założę się, że na innych kierunkach techniczny na pewno także się to wykorzystuje, przykłady: W celu diagonalizacji macierzy, by potem móc np. łatwo potęgować macierz, do pierwiastkowania macierzowego albo podnoszenie e do potęgi macierzowej. W PCA, które zaś jest używa np. do kompresji sygnałów. W algorytmie ICA, czyli przy rozkładaniu mieszani na sygnały oryginalne. W fizyce i chemii kwantowej. W badaniu stabilności układów dynamicznych. Google wykorzystuje przy ocenianiu strony – page rank (ranking stron).
I wiele wiele innych nie sposób tu tego wymienić. Także naprawdę jest to bardzo ważne i użyteczne.
2. Co robi odwzorowanie dane macierzą?
Powiedzmy, że mamy wektor
i chcemy go przekształcić przez odwzorowanie dane macierzą
![Rendered by QuickLaTeX.com \mathbf{A} =\left[ \begin{matrix} 1 & 0 \\ 0 & 2 \\ \end{matrix} \right]](https://www.kowalskimateusz.pl/wp-content/ql-cache/quicklatex.com-ca8b6f8dd747ba0ee43e5812d2da80df_l3.png)
to co powstanie?

Obliczmy
![Rendered by QuickLaTeX.com \mathbf{w}=\left[ \begin{matrix} 1 & 0 \\ 0 & 2 \\ \end{matrix} \right]\cdot \left[ \begin{matrix} 1 \\ 2 \\ \end{matrix} \right]=\left[ \begin{matrix} 1\cdot 1+0\cdot 2 \\ 0\cdot 1+2\cdot 2 \\ \end{matrix} \right]=\left[ \begin{matrix} 1 \\ 4 \\ \end{matrix} \right]](https://www.kowalskimateusz.pl/wp-content/ql-cache/quicklatex.com-caeeb3969a0596581f916a730997787f_l3.png)
Co się stało? W wyniku tego odwzorowania wektor się 2 wydłużył w kierunku y.

Weźmy inną macierz np.
![Rendered by QuickLaTeX.com \mathbf{A} =\left[ \begin{matrix} 0 & -1 \\ 1 & 0 \\ \end{matrix} \right]](https://www.kowalskimateusz.pl/wp-content/ql-cache/quicklatex.com-8888386446a415c9de2f7c829293deb5_l3.png)
W wyniku tego przekształcenia uzyskamy
![Rendered by QuickLaTeX.com \mathbf{w}=\left[ \begin{matrix} 0 & -1 \\ 1 & 0 \\ \end{matrix} \right]\cdot \left[ \begin{matrix} 1 \\ 2 \\ \end{matrix} \right]=\left[ \begin{matrix} -2 \\ 1 \\ \end{matrix} \right]](https://www.kowalskimateusz.pl/wp-content/ql-cache/quicklatex.com-9fff310609ce8ca1a4c61282d42d3813_l3.png)
Co się tym razem stało?
W wynik tego odwzorowania wektor się obrócił o 90 stopni.

Jeszcze inny
![Rendered by QuickLaTeX.com \mathbf{A} =\left[ \begin{matrix} -1 & 0 \\ 0 & 1 \\ \end{matrix} \right]](https://www.kowalskimateusz.pl/wp-content/ql-cache/quicklatex.com-f87cc33701123557f2ec7e3c2dbf1c08_l3.png)
uzyskany wektor to
![Rendered by QuickLaTeX.com \mathbf{w}=\left[ \begin{matrix} -1 & 0 \\ 0 & 1 \\ \end{matrix} \right]\cdot \left[ \begin{matrix} 1 \\ 2 \\ \end{matrix} \right]=\left[ \begin{matrix} -1 \\ 2 \\ \end{matrix} \right]](https://www.kowalskimateusz.pl/wp-content/ql-cache/quicklatex.com-3eadf036f18cdf0ab54af0231dfb8536_l3.png)
Tym razem to wektor “odbił się lustrzenia”.
________________________________________________________________
Przekształcając jeden wektor nie widać za bardzo “zachowania” danego odwzorowania. Dając jakiś wektor dostajemy inny. Spójrz co się będzie działo, gdy całą rodzinę różnych wektorów przekształcimy przez dane odwzorowanie. Można powiedzieć, że przekształcamy ogólny wektor , a nie jakiś szczególny.
Rozpatrzmy odwzorowaniem dane wzorem
![Rendered by QuickLaTeX.com \mathbf{A} =\left[ \begin{matrix} 1 & 0 \\ 0 & 2 \\ \end{matrix} \right]](https://www.kowalskimateusz.pl/wp-content/ql-cache/quicklatex.com-ff43bd83e1361220f20986b78a342711_l3.png)

I co teraz obserwujemy? Każdy niebieski wektor po odwzorowaniu ma składową y 2-krotnie większą.
Dołożyłem tu jeszcze zdjęcie, aby lepiej było widać ten efekt odwzorowania.
Dla odwzorowania danego macierzą.
![Rendered by QuickLaTeX.com \mathbf{A} =\left[ \begin{matrix} 0 & -1 \\ 1 & 0 \\ \end{matrix} \right]](https://www.kowalskimateusz.pl/wp-content/ql-cache/quicklatex.com-023dd8826b4e0ec23f5950ab7b2d2230_l3.png)

I co teraz obserwujemy? Obrót o

Kolejne z poprzednich odwzorowań.
![Rendered by QuickLaTeX.com \mathbf{A} =\left[ \begin{matrix} -1 & 0 \\ 0 & 1 \\ \end{matrix} \right]](https://www.kowalskimateusz.pl/wp-content/ql-cache/quicklatex.com-d0c1cae327a48c3b47b56f6f1523877c_l3.png)

Tu obserwujemy “lustrzane odbicie”
Dlaczego wektor Jest zaczepiony w (0,0)? Bo chciałem utożsamić go ze współrzędnymi punktu na płaszczyźnie.
________________________________________________________________
Rozpatrzyliśmy 3 główne przekształcenia możliwe przez macierz. Jak się pewnie domyślasz te przekształcenia można analogicznie wykonać dla drugiej współrzędnej.
Oczywiście istnieją kombinacje tych przekształceń. Jak się zapewne domyślasz kolejność przekształceń ma znaczenie. Co innego to zrobić lustrzaną symetrię, a potem obrót, niż obrót a potem lustrzaną symetrię. Przykład poniżej.
a) w pierwszym przypadku
![Rendered by QuickLaTeX.com \mathbf{w} =\left[ \begin{matrix} 0 & 1 \\ -1 & 0 \\ \end{matrix} \right] \cdot \left( \left[ \begin{matrix} -1 & 0 \\ 0 & 1 \\ \end{matrix} \right] \cdot \left[ \begin{matrix} v_x \\ v_y \\ \end{matrix} \right] \right)](https://www.kowalskimateusz.pl/wp-content/ql-cache/quicklatex.com-c610c8743dea88b031f6dfbbf58e9a7b_l3.png)
nawias jest zbędny jest tylko w celach dydaktycznych
![Rendered by QuickLaTeX.com \mathbf{A} =\left[ \begin{matrix} 0 & 1 \\ -1 & 0 \\ \end{matrix} \right] \cdot \left[ \begin{matrix} -1 & 0 \\ 0 & 1 \\ \end{matrix} \right] = \left[ \begin{matrix} 0 & 1 \\ 1 & 0 \\ \end{matrix} \right]](https://www.kowalskimateusz.pl/wp-content/ql-cache/quicklatex.com-cfe09be8fe4c45d7484d77655b499e8f_l3.png)
Czyli wykonujemy tutaj najpierw symetrię względem prostej osi y (lustrzane odbicie), a potem dokonujemy obrotu o kąt

![Rendered by QuickLaTeX.com \mathbf{A} =\left[ \begin{matrix} 0 & 1 \\ 1 & 0 \\ \end{matrix} \right]](https://www.kowalskimateusz.pl/wp-content/ql-cache/quicklatex.com-925da95440f092b663bce48437c688fc_l3.png)

b) w odwrotnej kolejności
![Rendered by QuickLaTeX.com \mathbf{w} =\left[ \begin{matrix} -1 & 0 \\ 0 & 1 \\ \end{matrix} \right] \cdot \left( \left[ \begin{matrix} 0 & 1 \\ -1 & 0 \\ \end{matrix} \right] \cdot \left[ \begin{matrix} v_x \\ v_y \\ \end{matrix} \right] \right)](https://www.kowalskimateusz.pl/wp-content/ql-cache/quicklatex.com-ade9d59f87ce8f174a3c497f8d6f9925_l3.png)
nawias jest zbędny jest tylko w celach dydaktycznych
![Rendered by QuickLaTeX.com \mathbf{A} =\left[ \begin{matrix} -1 & 0 \\ 0 & 1 \\ \end{matrix} \right] \cdot \left[ \begin{matrix} 0 & 1 \\ -1 & 0 \\ \end{matrix} \right] = \left[ \begin{matrix} 0 & -1 \\ -1 & 0 \\ \end{matrix} \right]](https://www.kowalskimateusz.pl/wp-content/ql-cache/quicklatex.com-acb78453b6c26cb6f16e5f54c4030f3a_l3.png)
Tu najpierw obrót o

![Rendered by QuickLaTeX.com \mathbf{A} =\left[ \begin{matrix} 0 & -1 \\ -1 & 0 \\ \end{matrix} \right]](https://www.kowalskimateusz.pl/wp-content/ql-cache/quicklatex.com-12f09f8ffd8b5af222c4ab8907aaa882_l3.png)

Zwracam twoją uwagę na to, że mnożenie macierz w ogólności nie jest przemienne, tzn. . Co znalazło swoje odzwierciedlenie w tym przykładzie.
________________________________________________________________
Inne odwzorowania obejrzyj.
W ogólności macierz obrotu o dany kąt wyraża się wzorem:
![Rendered by QuickLaTeX.com \mathbf{A}=\left[ \begin{matrix} \cos \alpha & -\sin \alpha \\ \sin \alpha & \cos \alpha \end{matrix} \right]](https://www.kowalskimateusz.pl/wp-content/ql-cache/quicklatex.com-9174584d23ac7ab6e00ef84d759aae54_l3.png)
obrót o 30 stopni

![Rendered by QuickLaTeX.com \mathbf{A} =\left[ \begin{matrix} 1 & 2 \\ 2 & 1 \\ \end{matrix} \right]](https://www.kowalskimateusz.pl/wp-content/ql-cache/quicklatex.com-3aa7ed6055e48881bf5f65f39305e9cc_l3.png)

Tak na marginesie zauważ, iż każde odwzorowanie dane macierzą liczb jest liniowe i ciągłe. A Co to znaczy, że jest liniowe i ciągłe?
Liniowe oznacza, że zniekształcenie ma “charakter liniowy”. Podam przykład jednego zniekształcenia nieliniowego.
a tu masz przekształcenie (odwzorowanie) nieciągłe.
Mamy dobre wprowadzenie, przejdźmy zatem do rzeczy.
3. Wektory własne, wartości własne i kierunki własne.
Zastanów się czy dla danego odwzorowania, które jest macierzą. może być taki wektor, który po przekształceniu będzie taki sam, mimo że w ogólności dla danego odwzorowania tak nie jest. Jaki by wówczas był warunek?
Przekształcamy wektor , no i mamy nowy wektor
, czyli
. Ponadto chcemy, aby ten wektor był taki sam
albo ewentualnie przeskalowany
.
jest pewną stała liczbą. Możemy zatem nasz warunek wyrazić przez
.
Nim rozwiążemy ten problem zobrazujmy o co chodzi. Na potrzebę zobraowania weźmy sobie oraz
przykładu
Wektor, który po przeskalowaniu wskazuje ten sam kierunek jest wektorem własnym. Jest to taki szczególny wektor odwzorowania , który jest “odporny” na odwzorowanie. Macierz
tylko co najwyżej skaluje (zmniejsza, zwiększa, ewentualnie zmienia zwrot).
Jak to skalowanie wygląda?
-razy powiększa w kierunku
i
. Albo jak kto woli
-razy zwiększa długość (jak
to będzie zmniejszał, a jak
to zwiększał), a jak
to będzie zmieniał zwrot. Oczywiście jak
to będzie powiększał i obracał.
Stała , która odpowiednio skaluje nazywana jest wartością własną. Każda wartość własna ma przypisany odpowiedni wektor własny
.
Zobaczmy jak to odwzorowanie wygląda na zdjęciu
![Rendered by QuickLaTeX.com \mathbf{A} =\left[ \begin{matrix} 1 & 0,5 \\ 0 & 2 \\ \end{matrix} \right]](https://www.kowalskimateusz.pl/wp-content/ql-cache/quicklatex.com-551a73b9cf8360e28e92d498c6a7b4fb_l3.png)

________________________________________________________________
Rozwiążmy postawiony problem.


Krok 1. przenosimy na drugą stronę bo nam wolno

Krok 2. wyłączamy za nawias wektor

Krok 3. teraz najważniejsze, stwierdzamy że musi być tak:

dlaczego? No właśnie kiedyś to dla mnie też było nie jasne. Wyjaśnijmy to.
Mamy równanie

są dwie możliwości


Jakby nie patrzeć jest to prawda albo się równa zero albo nie, innej możliwości nie ma.
Zajmijmy się najpierw przypadkiem

Jeśli tak by było to wynika z tego, że istnieje

bo wyznacznik jest nie zerowy. Okej no w takim razie mogę sobie to równanie

przemnożyć lewostronnie przez




Jedyne rozwiązanie jakie uzyskaliśmy to , a przecież założyliśmy, że takie rozwiązanie nas nie interesuję.
Pozostała 2 możliwość.

W wielu książkach następuje od razu przeskok


Krok 4.
W tym równaniu jest niewiadomą, bo
jest przecież dane bo dla danej macierzy szukamy wartości własnych i wektorów własnych.
pytanie jest zatem obliczając ten wyznacznik uzyskamy jakiś wielomian stopnia takiego jakiego rozmiaru jest macierz
. czyli:

Wyznacznik równa się



Zatem z równania znajdujemy


Krok 5. Znajdujemy wektory własne
Wracając do równania:



PRZYKŁAD
Weźmy sobie dla przykładu taką macierz
![Rendered by QuickLaTeX.com \mathbf{A} =\left[ \begin{matrix} 1 & 0,5 \\ 0 & 2 \\ \end{matrix} \right]](https://www.kowalskimateusz.pl/wp-content/ql-cache/quicklatex.com-4205c1dc1ba10457db0ce8f1244dfb64_l3.png)
rozwiązanie

wiemy, że ten wyznacznik musi być równy 0 (pokazywaliśmy dlaczego), stąd.



Okej mamy wartości własne teraz szukamy wektorów własnych odpowiadających danym wartoscią własnym.
Dla


![Rendered by QuickLaTeX.com \left[ \begin{matrix}1-1 & 0,5 \\ 0 & 2-1 \end{matrix} \right] \cdot \left[ \begin{matrix} v_1 \\ v_2 \end{matrix} \right] = \left[ \begin{matrix} 0 \\ 0 \end{matrix} \right]](https://www.kowalskimateusz.pl/wp-content/ql-cache/quicklatex.com-8e335d629ed26fee0ebb9c0fcea7b8ee_l3.png)
czyli mamy układ równań:

czyli




![Rendered by QuickLaTeX.com \mathbf{v}=\left[ \begin{matrix} 1 \\ 0 \end{matrix} \right]](https://www.kowalskimateusz.pl/wp-content/ql-cache/quicklatex.com-f2a2ec14f2fbafee1fd56a122e325d09_l3.png)
Wyznaczmy teraz dla drugiej wartości własnej.
Dla mamy
![Rendered by QuickLaTeX.com \left[ \begin{matrix}1-2 & 0,5 \\ 0 & 2-2 \end{matrix} \right] \cdot \left[ \begin{matrix} v_1 \\ v_2 \end{matrix} \right] = \left[ \begin{matrix} 0 \\ 0 \end{matrix} \right]](https://www.kowalskimateusz.pl/wp-content/ql-cache/quicklatex.com-4709ad160fd8e29105d877cec02ceb6c_l3.png)
czyli mamy układ równań:

czyli



![Rendered by QuickLaTeX.com \mathbf{v}=\left[ \begin{matrix} 1 \\ 2 \end{matrix} \right]](https://www.kowalskimateusz.pl/wp-content/ql-cache/quicklatex.com-1f69cec301de2ab6b23be6b931c05afd_l3.png)
Prosta, która jest równoległa do danego wektora własnego jest kierunkiem własnym macierzy. Na ostatnich rysunkach są one zaznaczone jako czerwona i różowa prosta. Uproszczając na razie to macierz stopnia 2 ma dwie rożne wartości własne i dwa odpowiadające im wektory własne. Tak naprawdę to wektorów własnych jest nieskończenie wiele, ale są tylko dwa z dokładnością do skalowania tych wektorów (dwie proste).
Zauważmy, że jak szukamy wektora własnego to tak naprawdę znajdujemy kierunek własny, a to jaki wybierzemy wektor własny, jest obojętne byle był równoległy do kierunku własnego.
Nie sądziłem, że ten post wyjdzie taki dułgi, a i tak dopiero ruszyłem czubek góry lodowej.
Ten sam artykuł w wersji nagrania wideo.
Świetny artykuł! Wreszcie można zrozumieć do czego to de facto służy. Gratuluję!
Witam
Dla mnie też artykuł jest świetny. Gdybyś mógł to dodaj generator plików .pdf żbye można było dołączyć go do notatek.
Miło mi, że się podoba, jednak kodów nie udostępnię.
Dzięki Mateusz za tak dokładne wytłumaczenie, bo już miałem rezygnować z samodzielnej nauki teorii sterowania.
Bardzo mi miło, że ten materiał Ci pomógł.
Dokładnie tego szukałam:)!
Bardzo dziękuję za przystępne wytłumaczenie spotykanych zagadnień! Świetnie połączyłeś teorię z praktyką, a dzięki ilustrowanym przykładom zawiłe, odległe zagadnienia stają się w pełni zrozumiałe! DZIĘKUJĘ!
Dziękuję za ten wykład!
Mógłbyś zwrócić uwagę na poprawność językową, literówki, stylistykę. Pozdrawiam serdecznie
Brawo!
Moja praca polega na stosowaniu metod statystycznych w planowaniu i analizie danych z badan klinicznych. Jednak kierunek jaki skonczylem to biologia – czyli na codzien stosuje algorytmy ktorych podstaw matematycznych nie rozumiem (ale o tym cicho sza). Ten artykul pozwolil mi zrozumiec dlaczego techniki wielowymiarowej analizy danych typu PCA (Principal Component Analysis) moga “dzialac”. Bardzo mi sie tez podoba rozumienie macierzy jako “sposobu dzialania na wektor(y)”. Ogromne dzieki.
Bartek
Miło mi, że mogłem pomóc i dziękuję Ci bardzo za komentarz.
eee to jest super, nigdy mi nikt tego tak nie wytłumaczył, rewelacja, wielkie dzięki
Obejrzałem ten artykuł w wersji wideo, jest dosyć ciekawy. Ja też tak mam, że siadam, chcąc napisać krótki dokument, a wychodzi – diabli wiedzą jak długi 😀
Nie ma w języku polskim słowa “orginał”…
Super, cieszę się że akurat ta strona mi się wyświetliła, będę odwiedzał częściej !!! Pozdrawiam serdecznie, i dziękuję za cudowny artykuł
Dobra robota! Wielkie dzięki 🙂
Jest Pan Mistrzem, bo tylko Mistrz nie boi się dzielić swoją wiedzą. Bardzo dobrze wytłumaczone, pięknie.
Dziękuję Bardzo. Polecam jeszcze materiał “hardcore’owy” Rozkład Jordana Macierzy